РАННЄ ВТРУЧАННЯ – УСЕ ПРО ПОСЛУГУ ДЛЯ БАТЬКІВ З МАЛЕНЬКИМИ ДІТЬМИ.
РАННЄ ВТРУЧАННЯ – УСЕ ПРО ПОСЛУГУ ДЛЯ БАТЬКІВ З МАЛЕНЬКИМИ ДІТЬМИ.
Що таке «Раннє втручання»?
Послуга раннього втручання (РВ) – це сімейноцентрована система допомоги дітям із порушеннями розвитку від народження до 4-х років, що спрямована на покращення розвитку дитини та підвищення якості життя родини, її супровід та підтримку. Хто може скористатись послугою РВ?
Перелік потенційних отримувачів послуги вказаний у Наказі Мінсоцполітики «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо впровадження практики надання послуги раннього втручання для забезпечення розвитку дитини, збереження її здоров’я та життя».
Скористатись послугою можуть родини у яких є діти віком до 3-х років 11 місяців та 29 днів з:
- - відставанням у розвитку, що підтверджене документально закладами охорони здоров’я;
- - анатомічними дефектами, іншими необоротними порушеннями функцій органів і систем організму, станів та захворювань;
- -інвалідністю;
- -тяжкими захворюваннями, розладами, травмами, станами, що дають право на одержання державної допомоги на дитину, якій не встановлено інвалідність. Наприклад, пологові травми, синдром Дауна, діабет та інші хвороби, перераховані у Постанові Кабінету Міністрів від 27.12.2018 № 1161.
- -порушенням розвитку;
- -наслідками насильства, жорстоким поводженням у родині;
- -високим ризиком виникнення порушень розвитку внаслідок несприятливої дії біологічних та соціальних факторів (фактично усі діти, які живуть в Україні під час війни).
Як батькам зрозуміти, коли дітям потрібна послуга раннього втручання?
«Переросте», «Дідусь (батько) до 5 років не балакав, і нічого, потім заговорив», «Хлопчики завжди відстають у розвитку за дівчаток» – подібні аргументи чують молоді батьки від родичів, коли виникає якесь відхилення від норми у поведінці чи розвитку дитини. Проте фахівці радять не зволікати якщо батьків щось турбує.
Щоб зрозуміти чи дійсно потрібна послуга раннього втручання, у новонароджених потрібно звернути увагу:
- як та скільки малюк їсть та спить;
- чи впізнає різних, чи зустрічає їх з посмішкою;
- як реагує на оточення (чи реагує на звуки, шум, голос рідних, слідкує очима за предметами, намагаючись дотягнутися до них руками);
- як дитина поводиться, чим цікавиться, на що звертає увагу;
- чи повторює звуки, які чує, чи є «гуління»;
- у які ігри і як грає;
- тонус та розвиток м’язів, координація рухів.
Від року до трьох:
- -на наявність незвичайних зайвих рухів, дивної гри, вибірковість у їжі. Наприклад, дитина їсть тільки певні продукти, може їсти неїстівні речі, не розуміє небезпеки;
- відсутність розуміння зверненої мови, реакцій на голос рідних та звуки в оточенні дитини;
- -відсутність мовлення – навіть гуління, звуконаслідування, мовного контакту;.
- -чи є метушлива або навпаки пасивна поведінка, спалахи агресивності, плаксивість та імпульсивність, в’ялість та апатія, тривожність та страхи;
- -чи дитина дивно грає. Наприклад, обирає тільки машинки та розташовує їх в рядок;
- -відсутність розуміння призначення предметів, сюжетно-рольова гра відсутня;
- -слабкий розвиток дрібної (хапання, щипання, пінцетне захоплення, утримування пальця дорослого) та великої моторики (перегортання, повзання тощо).
- -слинотеча та памперси після 2-х років. Тобто, чи є усвідомлення, проговорення процесів, що відбуваються, хай навіть і в підгузок;
- -порушення розвитку прив’язаності – дитина завжди біля мами, відмовляється грати самостійно, залишатися з іншими рідними, плач, крик, істерика.
Для більш детального ознайомлення надаємо Вам Скринінг за якими здійснюється обстеження дитини та Перелік центрів раннього втручання